
Van 15 tot en met 19 september 2025 vond in Den Haag opnieuw de Europese Mobiliteitsweek plaats. Deze jaarlijkse campagne van de Europese Commissie stimuleert gedragsverandering op het gebied van duurzame stedelijke mobiliteit. Bijna 3000 steden in Europa deden, net als Den Haag, mee en zetten acties op rond actieve mobiliteit, openbaar vervoer en andere schone vervoersoplossingen.
Positieve resultaten Europese Mobiliteitsweek 2025
De metingen van Zuid-Holland Bereikbaar en de ANWB laten zien dat de verkeersdruk in Den Haag tijdens de Europese Mobiliteitsweek 2025 stabiel bleef, ondanks werkzaamheden, slecht weer en autonome groei in de regio. Dit wijst erop dat de gezamenlijke inzet op bewustwording en duurzame mobiliteit bijdraagt aan het beperken van de verkeersintensiteit.
Volgens gegevens van de ANWB was er in week 38 (de mobiliteitsweek) 6% minder verkeer ten opzichte van de week ervoor. In vergelijking met de week erna was er weliswaar een lichte stijging van 4,3%, maar dat duidt erop dat de mobiliteitsweek juist een rustiger verkeersbeeld kende dan de omliggende weken. Ook Zuid-Holland Bereikbaar bevestigt dit beeld want over alle meetpunten werd tijdens de mobiliteitsweek gemiddeld slechts 0,24% meer verkeer gemeten dan in de voormeting, terwijl de stijging ná de mobiliteitsweek groter was (+1,81%). Deze resultaten laten zien dat de gezamenlijke inzet op bewustwording en gedragsverandering rond duurzame mobiliteit bijdraagt aan een stabieler en minder druk wegennet, een mooie stap in de goede richting voor een schonere en bereikbare stad.
Haagse samenwerking
The Hague Connected, het samenwerkingsverband van grote Haagse werkgevers binnen de Economic Board The Hague (EBTH), was binnen Den Haag de aanjager van de Mobiliteitsweek in samenwerking met gemeente Den Haag.
Samen riepen zij duizenden medewerkers op om duurzamer te reizen. Onder de deelnemende werkgevers waren opnieuw o.a. NN, PostNL, Shell en Siemens. Ook dit jaar zetten bedrijven creatieve acties in, zoals fiets- en OV-dagen, challenges, het onder de aandacht brengen van deelvervoer, het stimuleren van thuiswerken en het aanbieden van reparatieservices voor fietsen. Guy van Eijkeren, Manager van de EBTH: ‘Ook de stadsmarketing organisatie The Hague & Partners deed mee aan de mobiliteitsweek en inspireerde hun medewerkers om voor de spits te reizen door ze te verwelkomen met croissants op kantoor om 07.30 uur. Dit soort creatieve initiatieven dragen allemaal bij aan het eindresultaat.’
Bijdrage aan het Haags Klimaatakkoord
De resultaten van de Mobiliteitsweek dragen direct bij aan de afspraken uit het Haags Klimaatakkoord. Eén van de klimaatdeals is gericht op duurzame mobiliteit en het fors verlagen van de uitstoot van CO2. Het gezamenlijke doel: een leefbare, gezonde en goed bereikbare stad, waarin inwoners en werknemers bewust kiezen voor schonere vormen van vervoer.
Vooruitblik
De bewustwording rond duurzame mobiliteit groeit zichtbaar onder werkgevers én werknemers. The Hague Connected en gemeente Den Haag roepen daarom alle Haagse bedrijven op om aan te sluiten bij de Haagse klimaatdeal en alvast mee te doen met de Mobiliteitsweek van 2026. Hoe meer deelnemers, hoe groter de gezamenlijke impact.